Isu Semasa Dan Cabaran Pendidikan Moral Yang Berlaku Di Malaysia Pada Masa Kini

Pendidikan moral ialah subjek wajib yang perlu diambil oleh pelajar bukan islam sama ada dalam sekolah rendah ataupun sekolah menengah. Subjek pendidikan moral adalah penting untuk menerapkan nilai-nilai moral dalam murid supaya mereka dapat menganggungkan tanggungjawab mereka dengan sentiasa bertindak secara beretika dan membuat pertimbangan sebelum membuatkan sesuatu keputusan secara rasionl supaya dapat mengekalkan kesejahtaraan dan keharmonian individu, keluarga, sekolah, komuniti, negara. Namun, dalam proses penerapan pendidikan moral dalam kalangan murid-murid bukannya senang, manakala terdapat beberapa isu semasa dan cabaran Pendidikan Moral yang berlaku di Malaysia pada masa kini sehingga menggugat pembanguan insan yang bermoral.

 

Isu Semasa Dan Cabaran Pendidikan Moral: Kekurangan tenaga pengajar


 


Kekurangan sumber tenaga pengajaran merupakan salah satu cabaran Pendidikan Moral yang sering berlaku di Malaysia pada masa kini. Sebagai contoh, berita di atas telah menunjukkan kekurangan guru di Kota Bekasi dalam kuantiti yang banyak. Kekurangan guru yang profesional dan mahir dalam pendidikan moral telah mengakibatkan kewujudan guru-guru bukan opsyen mengajar pelajar pendidikan moral. Namun, guru yang tidak mengambil kursus Pendidikan Moral akan gagal menerapkan pendidikan moral yang menekankan dilema dan dimensi moral. Kebanyakan daripada mereka hanya mengajar pelajar mengikuti sukatan pelajaran  dan berdasarkan kaedah chalk and talk yang hanya meminta pelajar untuk menghafal nila-nilai moral yang dalam buku teks untuk semata-mata meningkatkan tahap pencapaian murid-murid dalam peperiksaan SPM. Kaedah pengajaran yang diambil oleh guru-guru bukan opsyen ini, selain tidak dapat membolehkan pelajar memahami kepentingan moral dan membolehkan mereka mengaplikasi dalam kehidupan harian, manakala menyebabkan mereka berasa bosan dan menggangap moral adalah tidak berguna. Kekurangan guru yang pakar dalam pendidikan moral menyebabkan murid-murid tidak dapat mempelajari bagaimana membuat keputusan dan pelakuan apabila menghadapi situasi dilema moral.Kekurangan mengaplikasikan nilai-nilai moral dalam kehidupan menyebabkan keruntuhan moral dalam masyarakat tetap berlaku pada masa kini.

 

Sumber daripada- https://www.tempusdei.id/2022/12/9578/kota-bekasi-hadapi-persoalan-kekurangan-guru-dan-kasus-pelecehan-siswa.php

 

Isu Semasa Dan Cabaran Pendidikan Moral: Kegagalan mengaplikasikan nilai-nilai moral dalam kehidupan


Kegagalan menghayati nilai-nilai moral telah menjadi punca kes-kes buli sering berlaku di Malaysia.Menurut berita Malaysiakini yang dipaparkan di atas, Kumpulan Bertindak Ibu Bapa Bagi Pendidikan (Page) menyatakan bahawa punca kes buli berlaku semakin berleluasa adalah diakibatkan oleh kegagalan guru menerapkan ilmu-ilmu pendidikan moral dalam kalangan pelajar. Guru pendidikan moral gagal menerapkan  nilai seperti kepercayaan kepada Tuhan, kasih sayang, tolenransi dan sebagainya menyebabkan pelajar tidak menakutkan pembalasan daripada Tuhan apabila mereka melalukan sesuatu perkara yang berdosa.Murid-murid tidak akan melahirkan emosi moral iaitu emosi berasa kesal dan sedih apabila melakukan perbuatan yang bersalah. Tambahan itu, bukan sahaja pembuli sendiri yang bersalah dalam kes buli yang berlaku, manakala pelajar-pelajar sekeliling yang mngabaikan dan membiarkan kes buli berlaku juga membuktikan penghayatan nilai-nilai moral semakin merntuh. Mereka tidak mengambil sebarang tindakan malahan berasa seronok dan menarik terhadap kes buli yang berlaku pada depan matanya menjadikan kes buli semakin meningkat.

 

Sumber daripada- https://www.malaysiakini.com/news/603243

 

 

Kesimpulan

Konklusinya, peranan pendidik pada zaman kini semakin mencabar. Pendidik haruslah memikul tanggungjawab yang besar untuk melahirkan pelajar yang berkualiti tinggi dari segi akademik mahupun akhlak. Pengerusi Yayasan Eco World, Tan Sri Lee Lam Thye juga menyatakan bahawa Kementerian Pendidikan Malaysia perlu berusaha mempersiapkan bilangan guru terlatih yang melengkapi dengan kemahiran dan berkelayakan yang mencukupi supaya pendidikan moral dapat diterapkan dengan jayanya dalam kalangan murid-murid di seluruh sekolah Malaysia.

 

Sumber daripada- https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/05/282924/perkasa-pendidikan-moral-lahir-pelajar-berkualiti

 



Comments

Popular posts from this blog

PERUBAHAN KURIKULUM PENDIDIKAN MORAL DARI KBSM SEHINGGA KSSM (PERBANDINGAN NILAI)

CIRI-CIRI BUKU TEKS PENDIDIKAN MORAL KBSM DAN KSSM